September 25, 2012

Zacusca "a la My Way"/ Romanian Vegetable Spread - Zacusca



Ajunsi pe meleaguri americane, toti romanii imigranti (sau nu) vor spune ca legumele si fructele nu au nici un gust. Normal ca nu au gust, cand vrem sa mancam rosii in ianuarie, capsuni in februarie si struguri in aprilie, legume si fructe aduse in supermarketuri de la mii de kilometri, culese inainte de vreme si pastrate nu se stie cum, ca sa arate perfect in raft.
Unii dintre ei (imigranti) aleg sa traiasca ani cu melancolia ca mancarea era mai buna "acasa". Altii incearca alternative, ca o mica gradina, pietele de fermieri sau chiar fermele de unde poti culege singur fructe si legume. Asa am descoperit eu, acum cativa ani buni, o ferma de legume, chiar inainte sa descopar piata. Pe alese rosii, ardei, vinete, gogonele, m-au imbiat sa fac zacusca, muraturi si gogonele murate.

La zacusca, m-am gasit din nou in fata unei situatii asemanatoare sarmalelor: retete de genul "10 kg de vinete, 10 kg ardei...", resurse limitate de spatiu in bucataria mea de 3x3, oale care nu cuprindeau 10 kg sau mai mult de zacusca, fara masina de tocat. Asadar a trebuit sa adaptez. Aveam macar linguroaiele de lemn, bine aprovizionata din Romania.

Am facut zacusca in fiecare toamna din ultimii ani, dar abia acum m-am hotarat sa o pun "pe hartie", ca raspuns la provocarea lunii septembrie la Dulce Romanie, unde Nicol de la All Day Cooking, pe langa piersici, ne provoaca sa facem ceva si pentru camara.

Pentru a pastra zacusca timp mai indelungat, am incercat mai multe variante: cea cu aspirina, cea la cuptor, si cea cu ulei fierbinte in capatul borcanului. Cea mai buna metoda mi s-a parut sterilizarea, sau "canning-ul" american, metoda pe care am folosit-o la Ardeii marinati si pe care o descriu mai jos.



Ingrediente:

6 vinete medii
10 ardei grasi rosii (mari)
1 1/2 cups (360 ml) ulei
4-5 cepe potrivite, tocate
aprox 1 kg rosii, curatate de codite si date prin blender sau robot (au rezultat 3 cups (500 ml) suc de rosii)
2 linguri sare
piper proaspat macinat
2 foi de dafin
2 lingurite otet balsamic

Vinetele se inteapa din loc in loc cu varful unui cutit si se coc pe gratar, intorcandu-se pe toate partile, pana cand sunt moi. Se lasa sa se racoreasca, se curata de coaja si se lasa sa se scurga pe un tocator (cel putin o ora). Dupa ce s-au scurs, se toaca cu satarul de lemn sau o lingura de lemn.
Ardeii se coc pe gratar, intorcandu-se pe toate partile. Se lasa sa se raceasca si se curata de coaja si seminte. Nu spalati ardeii!! Nu aruncati zeama lasata de ardei, strecurati-o de seminte si pastrati-o.

Nota: ar trebui sa aveti o cantitate aproximativ egala in volum de ardei si vinete.

Intr-o oala cu fundul gros se incinge uleiul pe foc mediu. Se adauga ceapa si se caleste pana cand incepe sa se inmoaie. Se adauga rosiile si se fierb pana cand incep sa scada usor, aprox 20 de minute. In timpul fierberii adaugati sarea, foile de dafin si piper macinat.
Intre timp, tocati ardeii cu cutitul, cat de mare doriti, si adaugatii in oala, impreuna cu zeama de ardei. Adaugati apoi si vinetele si dati focul mic. Mestecati foarte des, pana cand totul este fiert, inca 10-20 de minute. Scoateti foile de dafin.
Daca va place zacusca "chunky" cu bucati mari prin ea, o puteti lasa asa, sau o puteti face piure cu mixerul vertical. Gustati de sare, si adaugati cat vi se pare potrivit. Adaugati si otetul balsamic si gustati din nou.

Aveti pregatite borcane cu capac foarte bun si o cratita in care fierbe apa in timp ce faceti zacusca (nivelul apei nu trebuie sa fie foarte inalt).

Puneti zacusca fierbinte in borcanele pregatite, insurubati capacele si puneti-le in apa care fierbe. Lasati la foc mic-mediu pentru 15 minute. Scoateti cu foarte mare grija borcanele, sunt fierbinti!

Lasati-le sa se raceasca si sunt gata de pus in camara.
Dupa deschiderea borcanului, pastrati zacusca in frigider.

6 comments:

Unknown said...

Am fost si eu de cateva ori pe meleagurile americane, si desi nu pot sa spun ca am stat perioade lungi, aveam aceeasi problema, cu fructele si legumele lipsite de gust...care da , le luam de la supermarketuri pentru ca era mai la indemana. Erau si magazine cu mancare bio, dar alea le consideram prea scumpe pentru bugetul meu :) Oricum e bine cand reusesti sa te adaptezi intr-o alta tara, si cand gasesti modalitati de a gati/manca sanatos, oriunde te-ai duce.
Zacusca arata tare bine, Nicol va fi bucuroasa ;)

catkitchen said...

Ma bucur ca ai facut si tu zacusca ;) , noi o savuram mereu cand mergem pe munte , e un deliciu !!!

coco said...

una din mancarurile mele preferate !

simplu si bun said...

Arata minunat! Practic nu vad nici un moment al zilei in care sa refuz o paine cu zacusca...:)

The Wandering Oltean said...

Super!
Anul asta ma facut zacusca pentru prima oara ever... si un lucru este cert, m-am saturat de copt legume macar asa pentru vreo 6 luni.

Sunt si eu norocos sa am o ferma din asta la mai mutin de doua mile de casa mea asa ca nu duc lipsa de rosii si alte legume care au si gust :)

Gabriela {What Liberty Ate} said...

Cat adevar ai grait. M-am saturat sa tot aud, cat de lipsita de gust e viata departe de Romania, doar datorita unor alegeri gresite facute de unii. Iar pt. zacusca, la fel am facut si eu, m-am dus la fermieri si m-am aprovizionat cu legume. Eu sunt innebunita dupa zacusca, n-am spatiu sa o pastrez, insa in fiecare am fac macar 3-4 borcane, ca sa-mi fac pofta!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails