July 05, 2012

Serbet de zmeura/ Raspberry Sherbet


Please scroll down for recipe in English

Eram in plin proces de strecurare de seminte a 5 pachete de zmeura congelata si cu greu ma puteam abtine sa nu ling spatula *_* Pana la urma nu m-am abtinut, tot am lins-o (bine ca am spatule de rezerva :)) Si cum s-a atins pe limba gustul acela acrisor si dulceag de zmeura, m-a izbit un dor de fructele astea delicare si pline de aroma. Dupa ce anul trecut am facut multe variatii de zmeura, inclusiv o inghetata care nu s-a lasat deloc fotografiata, si prin urmare nu a ajuns pe blog, imbogatesc colectia de zmeura cu un serbet. Reteta adaptata dupa David Lebovitz (cum altfel? :)), cu numai cateva ingrediente, pastreaza perfect gustul natural al fructelor.

Care este diferenta intre inghetata, serbet si sorbet? Inghetata contine, pe langa lapte si frisca grasa, oua, ceea ce ii da un gust bogat si cremos. Termenii serbet si sorbet sunt (dupa cum spune David Lebovitz) intercalabili, ambele fiind facute cu fructe. Serbetul (cu virgula de rigoare sub S) contine lapte, iar sorbetul este numai din fructe si zahar.

Serbetul de fata, in care eu am trisat putin si am adaugat putina frisca lichida, chiar daca nu contine oua, este cremos si nu se intareste foarte tare in congelator. Si mai este si usor de facut!

Eu am folosit un amestec de zmeura proaspata si congelata, pentru ca asta am avut. Daca este in sezon, zmeura proaspata este perfecta, dar in afara sezonului tinde sa nu fie foarte dulce si aromata. Atunci eu prefer sa folosesc congelata, care isi pastreaza aroma si este disponibila tot anul.

Ingrediente:

450 gr (4 cups) zmeura proaspata sau congelata
2 cups (480 ml) lapte integral*
1 cup (200 gr) zahar
1 1/2 lingurita zeama de lamaie sau 1 lingura lichior de zmeura

* Eu am folosit 1 1/2 cups (360 ml) lapte si 1/2 cup (120 ml) frisca lichida neindulcita.

Se dau prin blender zmeura, laptele si zaharul, apoi se strecoara bine prin sita. Se adauga zeama de lamaie sau lichiorul (depinde pe care il folositi) si se da prin masina de inghetata imediat, conform instructiunilor masinii (20-25 minute). Se pastreaza in congelator in recipiente de plastic. Se scoate din congelator 5 minute inainte de servire.

Nu v-am zis ca este usor de facut?



Ingredients (adapted after David Lebovitz)

4 cups (450 gr) raspberries, fresh or frozen
2 cups whole milk*
1 cup sugar
1 1/2 tsp lemon juice or 1 tbsp raspberry liqueur

* I used 1 1/2 cups milk and 1/2 cup heavy cream.

Blend together the raspberries, milk and sugar, and strain the seeds. Add the lemon juice or liqueur (depends which one you're using) and run the mix thru the ice cream machine, 20-25 minute, as the instruction manual specifies. Keep frozen in plastic containers. Remove from freezer 5 minutes before serving.

Enjoy the pure fruit taste!

24 comments:

Gabriela {What Liberty Ate} said...

Da, da, da! Serveste-ne cu niste serbet! Si chiar eram curioasa sa vad reteta, pt. ca multi incurca sorbetul cu serbetul. Mie ambele imi plac (si ce sa mai zic de inghetata ;)), iar al tau arata racoritor si ...gata de atac ;)).

Mihaela said...

Gabriela, multumesc :) Este chiar super, sunt indragostita de gustul zmeurei :)

Sanda said...

Mă bucură mult (și) această postare, să fiu sinceră eu nu știam diferența între șerbet și sorbet, eu credeam că-i aceeași Mărie cu altă pălărie...
(adică diferență de accent, pronunție, etc, etc...) Am mai învățat ceva astăzi, mulțumesc Mihaela!
Îmi place ideea ta pentru ziua națională a României, mult succes! De-abia aștept să văd rețetele gospodinelor harnice...

Ramona Alina said...

Zmeura e un fruct pe care il ador din copilãrie, am tot timpul o rezervã de ele in congelator, desi prefer înghetata, sorbetul tãu mã ispiteste...imi lipseste masina de înghetatã....

Andreea said...

Arata minunat. Si noi suntem fani zmeura, de-abia astept sa inceapa sezonul la fermele din zona.

Diferenta dintre sorbet si serbet pe care-l facea mama cand eram copil, e foarte diferita fata de definitia lui Lebovitz. Sorbetul este un desert inghetat iar serbetul este un desert care n-are legatura cu inghetata. Se prepara folosind dupa un ratio de 1:1, 1L suc de fructe, 1kg de zahar. Iese ceva de consistenta mierii zaharisite si se serveste punand cate o lingura de serbet intr-un pahar cu apa rece. Se mananca luand cate putin serbet si apa in acelasi timp, sa nu ti se aplece pesemne. Pt mine serbetul e o tratatie din aceeasi categorie cu dulceata de cirese amare. In copilarie, cand mergeam cu bunica pe la prietenele ei, primeam cate-o cupa mica de dulceata de cirese si un pahar cu apa rece. :)

Weekend fain iti doresc!

Mihaela said...

Andreea, multumesc pentru lamuriri, stiam de serbetul romanesc dar nu stiam exact cum este. Banuiam numai ca este ceva neinghetat, pentru ca nu erau accesibile pe atunci masini de inghetata etc. Dar exact de retete si amintiri din astea vorbesc ca trebuie sa le scoatem la iveala si sa nu le lasam uitate. Am fost tare uimita de succesul pe care l-a avut sugiucul meu :) Mi-ar place sa postezi o reteta de serbet romanesc si te invit de pe acum sa sarbatorim 1 decembrie :)

Mihaela said...

Ramona Alina, ma bucur ca iti place :) Am vazut o varianta de inghetata fara masina, care se bazeaza pe principiul gheata si sare asemanator masinilor vechi de inghetata. Poti vedea procedeul aici: http://alexandra-bucatariamea.blogspot.com/2012/06/inghetata-la-punga-la-minut-cu-mure.html

Anonymous said...

Wooow, ce culoare intensa are, arata f bine, felicitari!
Pupici

Emily said...

oh, ce culoare, ce aromaaaaaa ... Iubesc zmeura, stii doar!
Si eu am fost putin nedumerita de numele preparatului caci eu stiam serbetul o crema mieroasa exagerat de dulceeeee :) insa ma bucur ca am aflat diferentele! Mai ales ca pentru multi toate aceste variante sunt pur si simplu "inghetata" ;)
Arata bestial si musai trebuie incercat!

te pup draga mea! sa ai o zi minunata!

Adnia said...

eu imi aduc aminte de serbetul acela din copilarie,pe post de dulceata fina, care se pastreaza in borcane inchise ermetic. de o asa reteta stii ceva? caut de mult, dar n-am gasit nimic pana acum.(stiu ca mai apare din cand in cand pe la supermarketuri, dar nu ma incanta)eu vreau home-made!

Mihaela said...

Emily si Adnia, am scris in comentariu mai sus, stiam de serbetul romanesc, dar nu stiam exact cum este. Astept si eu reteta de la Andreea :)

Rita Oarga said...

Arata excelent. Un roz profund, ademenitor. N-am facut niciodata, dar o sa incerc reteta ta. Te imbratises cu drag.

Buburuza Bubu said...

WoooW ce bine arata!!!Big Like!

Antonina said...

Ador sorbetul de zmeura. Da cat curaj ai avut sa le scoti semintele, eu le pun la gramada, n-am atata rabdare ;) Cat despre serbet, abia astept si eu reteta, ca-n copilarie mancam cate un borcan intreg pe biscuiti ;) Pup cu drag!

Andreea said...

receptionat, apropo de 1 decembrie. Nu promit, dar o sa ma straduiesc sa fiu prezenta :)

din cate vezi politicienii romani se dau in stamba mai aprig decat de obicei ... :|

Serbetul de care spun, vine de la turci as crede. Poate o sa incerc sa fac o cantitate mica, e extrem de dulce si chiar daca cei 2 dragi ai mei au un sweet tooth ceva de speriat, e prea dulce si pt ei si mi-e teama ca nu o sa se consume. Tinem legatura :)

simplu si bun said...

Are o culoare minunata serbetul tau!Nu cred ca am mai mancat serbet de zmeura de cand eram copil...O saptamana frumoasa! Cosmin

Lia said...

Eu nu pot sa dorm daca am in congelator inghetata sau sorbet .
Nu pot sa dorm pana cand nu termin si ultima lingurita .:)

Monica said...

Este minunata reteta asta, am facut-o si eu saptamana trecuta...asa repede s-a mancat ca nici nu am apucat sa ii fac poza :)

Adela Zilahi said...

E super buna!

The Wandering Oltean said...

Culoarea perfecta.. pozele minunete!
Serios acum, pozele sunt minunate :)

Si mie imi place mult David Lebovitz. I-am cumparat toate cartile, chiar daca nu prea am timp sa le si execut :). De pe blogul lui insa am facut o gramada de retete. Si este referinta mea perpetua cand este sa-mi aduc aminte cum sa echivalez foi de getatina in gelatina praf.

Maya said...

Chiar asa, cum sa te poti abtine? Nici eu n-as fi reusit! Traiasca spatulele de rezerva :)

Arata fantastic!

Roxana | Roxana's Home Baking said...

si eu am spatule de rezerve, in case of emergency :)
tare bine mai arata sherberul tau

Anonymous said...

cum spunea si Gabriela, multa lume incurca serbetul cu sorbetul. dupa descrierea retetei pare sorbet si nu serbet.

ȘERBÉT, șerbeturi, s. n. Preparat alimentar făcut din sirop de zahăr bine legat și frecat, colorat și aromat cu diferite esențe sau sucuri de fructe. – Din tc. șerbet.
ȘERBÉT ~uri n. 1) Produs de cofetărie, preparat din suc de fructe cu cafea (sau cacao), care se fierb cu zahăr până la îngroșare (uneori cu adaos de nuci pisate). 2) Băutură răcoritoare preparată din suc de fructe cu zahăr. /<turc. șerbet

SORBET s.n. Specialitate de înghețată de origine franceză sau italiană, realizată din piure sau suc de fructe, dar și pe bază de vin sau șampanie; parfumată divers și adesea cu adaos de mering-spumă pentru a-i da consistență; din fr. sorbet, it. sorbetto; dacă se prepară doar dintr-un simplu sirop de fructe sau sirop de zahăr amestecat cu suc de fructe (de lămâie sau de portocale), înghețat și apoi dat prin mixer, capătă aspect de gheață granulată, colorată, numit în it. gramolata sau granita, fiind mai mult o băutură răcoritoare, decât o înghețată.

acum alege tu ce e :) eu votez pentru sorbet

Mihaela said...

Anonim, multumesc pentru timpul pe care ti l-ai luat sa imi dai o lectie de limba romana de care nu aveam nevoie. Am explicat destul de clar diferenta, si in comentarii am vorbit despre serbetul romanesc, dar in lume nu exista numai Romania, iar in aceasta lume exista si serbet inghetat, asa cum l-am facut eu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails